Listing 1 - 10 of 51 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wat is een goede leraar? Iemand die zijn of haar vak beheerst, vlot communiceert met de klas en mee verantwoordelijkheid draagt voor het reilen en zeilen van de school? Ongetwijfeld, maar ook meer dan dat. Een goede leraar is doorheen dit alles ook een voorbeeld voor kinderen en jongeren en moet daarom verbonden zijn met morele en spirituele bronnen. In dit boek wordt het leerproces in zeven stappen ontrafeld en wordt onderzocht hoe de leraar als persoon, met een eigen professionaliteit en spiritualiteit, in elke stap aanwezig kan zijn. Een leerproces vraagt om volgehouden aandacht in voorbereiding en uitvoering, maar ook om de kunst van het loslaten. Kinderen en jongeren 'leren' hun eigen weg te gaan, ondanks de consequente planning en het beheer van de leraar. Nieuwe inzichten uit de wereld van de (godsdienst-) didactiek en onderwijskunde komen aan bod en worden concreet doorvertaald naar het dagelijkse handelen van de leraar als oriëntatiebaken voor kinderen en jongeren. (Bron: covertekst)
371.3 --- didactiek --- lerarenopleiding --- leren --- onderwijskunde --- spiritualiteit --- 450.7 --- lerarenopleidingen --- 450.4 --- Didactiek --- Geloofsleven --- Godsdienst --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Leren --- Professionalisering --- Spiritualiteit --- leerprocessen --- leraren --- onderwijsbeleid --- didactiek (ler) --- geloofsleven --- lerarenopleiding (ler) --- Leerkrachten --- Leerprocessen --- Onderwijskunde --- Lerarenopleiding : CVO --- 37.02 --- 111912.jpg --- Leraren --- #GGSB: Pastoraal --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- lerarenberoep --- Leraren ; opleidingen --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Educational psychology --- Belgium --- Teaching --- Methodology --- Education --- Philosophy --- PXL-Education 2015 --- didactische evaluatie --- godsdienstdidactiek --- levensbeschouwelijke diversiteit --- Didactische principes --- Didactisch principe --- Leerproces --- Leraar --- Directie --- Pastoraal
Choose an application
Levensvragen leiden een rusteloos bestaan in de mind set van vele tijdgenoten. De pluraliteit van antwoorden die in een post-seculiere samenleving voorhanden zijn, maakt het er voor vele kinderen, jongeren en jongvolwassenen niet makkelijker op. Zij hebben recht op solide en eerlijke inzichten, aansluitend bij hun eigen levensbeschouwelijke zoektocht. In Inclusieve godsdienstpedagogiek vat de auteur levensbeschouwelijke vorming op school (het vak 'godsdienst' in Vlaanderen en 'godsdienst/levensbeschouwing' in Nederland) inclusief op: elke leerling heeft recht op dit vak, opgevat als 'ontmoetingsleren'. Het betoog ontwikkelt zich in zeven stappen: de context van de school, de narratieve en communicatieve dimensie van levensbeschouwelijke vorming, het belang van learning communities, theologiseren met kinderen en jongeren, bijbeldidactiek en de persoon van de leraar tussen professionaliteit en spiritualiteit. De auteur heeft in de loop der jaren veel ervaring opgedaan in onderwijs (aan de universitaire lerarenopleidingen van Leuven, Tilburg en Dortmund), onderzoek en internationale netwerking. De verbinding van theorie en praxis, die hem in zijn werk met studenten zo dierbaar is, staat ook hier centraal. Het boek is geschreven voor studenten in de lerarenopleiding, maar eveneens voor al wie interesse heeft in godsdienst en levensbeschouwing. (Bron: KU Leuven)
Didactics of religion --- Religion --- Study and teaching --- Philosophy --- 478.6 --- pedagogie --- didactiek --- godsdienst --- levensbeschouwing --- inclusief onderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Levensbeschouwing --- Theologie --- Bijbel --- 244.5 --- Godsdienstonderricht --- godsdienstpedagogiek --- 268.22 --- 456.8 --- C6 --- religieuze vorming --- pedagogiek --- 268.22 Geloofsopvoeding op school--(algemeen) --- Geloofsopvoeding op school--(algemeen) --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Godsdienstpedagogie --- Godsdienst --- Onderwijs --- Geloofsopvoeding --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Pastoraal --- Godsdienstonderwijs
Choose an application
Dit boek is bedoeld voor onderwijsgevenden in het vak godsdienst/levensbeschouwing, voor docenten maatschappelijke en levensbeschouwelijke vakken in (pedagogische) hogescholen, voor adviseurs en hulpverleners in de wereld van de interculturele vorming en voor ieder die belangstelling heeft voor de interreligieuze problematiek. De bundel bevat twee delen: 'Verkenning' en 'Perspectief'. Het eerste deel bestaat uit verkenningen en uit het beschrijven van de vragen die verbonden zijn aan het leren in, over en van tradities. Het tweede deel geeft concrete aanzetten voor interreligieus leren en gaat na welke implicaties het heeft voor de theologie als 'leergevoelig' bedrijf.
Didactics of religion --- religieuze opvoeding --- multiculturele samenleving --- interculturele opvoeding --- Religions --- Religious education --- catechese --- dialoog --- onderwijs --- religie --- 244.5 --- 433.2 ) Morele en religieuze opvoeding --- godsdienstonderwijs (ler) --- interreligieus leren --- interreligieus onderwijs --- interreligieuze theologie --- multireligieuze cultuur --- Godsdienst: didactiek --- 238 --- christendom --- intercultureel onderwijs --- interreligieuze opvoeding --- Academic collection --- #GGSB: Pastoraal --- #gsdb11 --- 268 --- 081 Godsdienst --- 668.6 Multiculturele samenleving --- #A0103A --- Ethical education --- Theological education --- Education --- Moral education --- Interreligious relations --- Relations among religions --- Relations --- christendom - contact met andere godsdiensten --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Multiculturele samenleving --- Godsdienstige opvoeding --- Geloofsopvoeding --- Pastoraal
Choose an application
Een visie op de spiritualiteit van een christelijke school. Dit werkboek wil een aanzet zijn om als discussiërend en/of mediterend een gesprek aan te gaan over de pedagogische opdracht als christenen. Het wil concrete inspiratie bieden voor personeelsvergaderingen, pedagogische studiedagen, denkwerkdagen, identiteitssymposia, ... Het is gebaseerd op talloze gesprekken die de auteur in de afgelopen tien jaar met onderwijsgevenden heeft gevoerd. De invalshoek is bijbels: op grond van enkele sleutelverhalen uit het Nieuwe Testament worden hedendaagse sleutelervaringen in het onderwijs vertolkt en verhelderd.
371.058 --- #gsdb6 --- C1 --- christendom --- handleiding --- onderwijs --- pedagogiek --- spiritualiteit --- 244.5 --- Christelijke opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Spiritualiteit --- Waardevorming --- christelijk opvoedingsproject (ler) --- Christelijk onderwijs --- Christendom --- Godsdienst --- Spiritualiteit ; christendom --- 031066.jpg --- Schoolpastoraal --- Spiritualiteit: in onderwijs --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Kerken en religie --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- School management --- geloven --- Christian spirituality --- religieuze opvoeding --- Christelijke opvoedkunde --- Onderwijs --- Katholiek onderwijs --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
89058265951
Christian theology --- Godsdienst --- Geloofsleven --- Rooms-katholieke Kerk --- #gsdb3 --- C1 --- spiritualiteit --- theologie --- geloof --- 2 geloof --- 133.9 spiritualiteit --- 2 theologie --- 268.5 --- 234.23 --- #GGSB: Dogmatiek --- 244.5 --- geloofsleven --- 234.23 Geloof en wetenschap. Openbaring en rede --- Geloof en wetenschap. Openbaring en rede --- 268.5 Volwassenencatechese--(algemeen; doelstellingen en inhoud) --- Volwassenencatechese--(algemeen; doelstellingen en inhoud) --- Kerken en religie --- Rooms-Katholieke Kerk --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Dogmatiek
Choose an application
Educational sciences --- Christian moral theology --- Didactics of social education --- Christelijke ethiek --- Education --- Ethique chrétienne --- Ethique philosophique --- Opvoeding --- Wijsgerige ethiek --- 37.017.93 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Pedagogie --- #GSDBP --- Academic collection --- C6 --- christendom --- ethiek --- moraaltheologie --- opvoeding --- morele opvoeding --- opvoeden --- 433.2 --- pedagogiek --- moraalpedagogiek --- morele vorming --- 232.4 --- Deugden --- Morele opvoeding --- Waarden --- Opvoedkunde: moraalpedagogiek --- Godsdienstige opvoeding --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- morele en religieuze opvoeding --- Morele- en religieuze opvoeding --- Pedagogiek --- Ethiek --- Gezinsopvoeding --- Onderwijs --- Pastoraal --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Algemeen. --- #BSCH: vak: moraal --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Pedagogie
Choose an application
Choose an application
In dit boek komen vooreerst algemene beschouwingen over morele en levensbeschouwelijke vorming aan bod. Het tweede deel handelt over religieuze vorming op school, het derde over religieuze communicatie in het kader van (kerkelijk) jongerenwerk. (Bron: covertekst)
Christian education --- Christian education of children --- Didactics of religion --- religieuze opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- Levensbeschouwelijke vorming --- C1 --- ethiek --- handleiding --- onderwijs --- religieuze vorming --- zingeving --- 244.5 --- godsdienst, didactiek, lo (ler) --- godsdienstpedagogiek --- 070891.jpg --- 236.4 --- 433.2 --- 456.8 --- 478.6 --- Catechese --- geloofsopvoeding --- Godsdienst --- godsdienstige opvoeding --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #gsdb11 --- 268 --- Children --- Education, Christian --- Religious education --- Theology, Practical --- Spiritual formation --- Theology --- Kerken en religie --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Morele- en religieuze opvoeding --- Vormingsgebieden --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- Study and teaching --- Schoolbooks - Didactic material --- basisonderwijs --- didactiek --- godsdienst --- godsdienstonderwijs --- jongeren --- Geloofsopvoeding --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Catechese (geloofsopvoeding)
Choose an application
In deze barre tijden is niets nog wat het lijkt. Vele mensen voelen zich gedesoriënteerd en onzeker. Wat brengt de toekomst? In Volharden in de broosheid legt Bert Roebben getuigenis af van zijn eigen omgang met de dubbelzinnigheid van deze crisis: wat is het ‘nieuwe normaal’ waarop iedereen hoopt en willen we dat eigenlijk wel? Hij beschrijft in tien hoofdstukken de ambivalenties die hij zelf, tussen hoop en vrees, heeft ondervonden tijdens de periode van de lockdown. Hij ontwikkelt een spiritueel perspectief dat de feiten onder ogen ziet en tegelijk een nieuwe toekomst opent in de richting van een ‘Nieuw Kwetsbaar Wij’. Zo wil hij minstens de stom heid doorbreken die ons overvalt, wanneer wij met onzekerheid geconfronteerd worden en de traditionele woorden ons geen soelaas meer bieden. Bert Roebben is theoloog en doceert aan de universiteit van Bonn. Hij is gehuwd en vader van drie volwassen kinderen.
COVID-19 --- Spiritualiteit --- Kwetsbaarheid --- Hoop --- Angst --- Onzekerheid --- Zingeving --- Christian spirituality --- C1 --- spiritualiteit --- maatschappijbeeld --- Kerken en religie --- 248.121 --- 248.145.24 --- 248.145.24 Gematigdheid. Mildheid. Zachtheid --- Gematigdheid. Mildheid. Zachtheid --- 248.121 Ascetische praktijken in de wereld. Lekespiritualiteit --- Ascetische praktijken in de wereld. Lekespiritualiteit
Choose an application
Listing 1 - 10 of 51 | << page >> |
Sort by
|